Metode
TILGANG OG CENTRALE OVERVEJELSER
Carbon Footprint Initiative tager afsæt i en række principper, som guider etableringen af et fælles metode- og datagrundlag for opgørelse af reklamers udledning.
PRINCIP 1 - SIKRE KONSISTENS
Det grundlæggende formål med Carbon Footprint Initiative består i at understøtte en fælles og åben branchetilgang og -standard, der sikrer konsistens i metode- og datagrundlag.
PRINCIP 2 - PRIORITERE ETABLEREDE STANDARDER
Det andet princip består i, at Carbon Footprint Initiative i videst mulige omfang baserer sig på allerede eksisterende standarder eller læner sig op af igangværende arbejder med at etablere standarder, hvor der endnu ikke eksisterer nogle.
PRINCIP 3 - SIKRE FÆLLES DATA
Carbon Footprint Initiative prioriterer at skabe fælles industridata frem for at sikre perfekte data. En prioritering af perfektion på det nuværende videns- og praksisniveau risikerer at gøre opgaven uoverskuelig. Derudover understøtter tilvejebringelsen af nok uperfekte, men konkrete metoder og data en diskussion af svagheder og styrker, som kan kvalificere den fremadrettede videreudvikling
PRINCIP 4 - FOKUSERE PÅ VÆSENTLIGHED
Den samlede kæde af aktiviteter fra annoncørens planlægning af en reklamekampagne til eksponering for forbrugere er som hovedregel kompleks og omfatter mange trin. Carbon Footprint Initiative arbejder ud fra et væsentlighedskriterie, hvor det for det første alene er aktiviteter direkte knyttet til produktion og formidling af selve reklamen, der tælles med. For det andet er aktiviteter med et uvæsentligt aftryk ikke medtaget i en række sammenhænge. De præcise afgrænsninger fremgår af rapportens gennemgang af de enkelte reklamekanaler.
PRINCIP 5 - SIKRE ANVENDELIGHED
Hele formålet med Carbon Footprint Initiative står og falder med at frembringe konkrete data, som mediebureauer og andre aktører kan bruge til at beregne udledninger ved reklamekampagner. Derfor har Carbon Footprint tæt dialog med især mediebureauer i forhold til, hvilke data og hvilken form de skal have for at være anvendelige.
PRINCIP 6 - VALIDERE MED BRANCHEN
Carbon Footprint Initiative har etableret et metodeudvalg, hvor metode og resultater bliver præsenteret, drøftet og valideret med henblik på at sikre en fælles tilgang.