Formål
Om CFI
Carbon Footprint Initiative blev stiftet i 2023 af Danske Medier og Kreativitet og Kommunikation. Formålet er at etablere en digital platform, som kan udgøre grundlaget for en fælles branchetilgang til at definere, indsamle og distribuere relevante og troværdige data til klimaberegning. I dag er der 17 medlemmer af Carbon Footprint Initiative fra alle dele af medie- og annoncebranchen.
På tværs af sektorer og brancher skal man tage et ansvar for den bæredygtige omstilling. Derfor er jeg glad for, at vi som branche er gået sammen om Carbon Footprint Initiative, der skal bidrage til en entydig og troværdig måde at opgøre klimaaftrykket for reklamer.
Marianne Bugge Zederkof, formand for Carbon Footprint Initiative
Hvad vil Carbon Footprint Initiative?
Foreningen Carbon Footprint Initiative er stiftet med et ønske om at skabe større troværdighed og gennemsigtighed i beregning af CO2-udledninger på det danske annoncemarked.
Det vil vi gøre ved at etablere et gennemsigtigt og ensartet grundlag for opgørelse af annoncers CO2-udledninger inden for rammerne af et relevant anvendelsesområde og metodiske grundlag, som baserer sig på EU’s lovmæssige krav samt internationale erfaringer.
Vi ønsker også at indgå i videre dialog og samarbejde med eksisterende værktøjer om dataudveksling, koordinering og optimering samt sikre, at vores arbejde sker i overensstemmelse med EU’s krav og etablerede standarder vedrørende måling og rapportering af klimaftryk.
Vi ønsker på sigt, at arbejdet i Carbon Footprint Initiative vil blive brugt til at påvirke kommende lovgivning og standarder på annoncemarkedet.
Gevinster: Carbon Footprint Initiative bidrager på flere fronter:
Carbon Footprint initiative faciliterer, at branchen får ét sæt af tal.
Uden fælles metode vil branchen ende i en situation, hvor forbrugere, annoncører og branchen selv ikke kan gennemskue, om de opgjorte forskelle i en kampagnes udledninger skyldes forskelle i opgørelsesmetoder eller reelle forskelle i klimaaftryk.
Carbon Footprint Initiative sikrer, at branchen kun skal gøre arbejdet én gang.
Hvis et mediebureau skal levere en troværdig opgørelse af kampagneudledninger, må de indsamle data fra samtlige medier, som de arbejder sammen med.
Det medfører et uoverskueligt stort dataindsamlingsarbejde på tværs af branchen, når alle bureauer skal indsamle fra alle medier. Carbon Footprint Initiative indsamler data én gang og formidler dem videre til bureauer og andre relevante aktører.
Carbon Footprint Initiative skaber forudsætningerne for, at branchen får en valideret rappportering.
Carbon Footprint Initiative udvikler en fælles, troværdig metode med tilhørende grunddata. Metoden udvikles med udgangspunkt i internationale standarder i det omfang de findes. Og i det omfang, der ikke findes etablerede standarder, indgår Carbon Footprint Initiative i forskellige internationale fora med henblik på at tilvejebringe dem.
Det er en opgave, som ligger udenfor for, hvad de enkelte bureauer eller medier forventes at kunne håndtere på egen hånd.