Radio

RADIOREKLAME

Radio-reklamer består af audiospots i lydmedier, som afvikles før, under og efter redaktionelt indhold som for eksempel programmer, podcasts og musik. Radio udgør ca. 87 pct. af markedet for kommercielle lydmedier, mens resten tegnes af kommercielle budskaber i podcasts. 

Det danske marked for radioreklamer er domineret af to store aktører – Bauer Media Danmark og Dansk Reklame Radio – som samlet sidder på mere end 95 pct. af det kommercielle radiomarked. 

Bauer Media er en international kommerciel radiovirksomhed, som i Danmark driver en række af de største kommercielle radiostationer, fx NOVA og The Voice. 

Dansk Radio Reklame er ejet af Jysk Fynske Medier og er et reklamenetværk, som sælger reklamer for 18 radiostationer og 6 digitale kanaler på DAB+. 

Emissioner for radioreklamer knytter sig primært til to elementer, se værdikæden nedenfor. For det første radiostationens transmission af reklamen til forbrugeren og for det andet forbrugerens modtagelse og afspilning af reklamen. 

Forbrugerens modtagelse og afspilning spiller en stigende rolle samlet set, da der pågår en forskydning af radiolytningen mod mobiltelefoner og andre internetopkoblede enheder. Transmission og modtagelse over internettet er betydeligt mere energitung end traditionel æterbåren radiotransmission, hvad enten der er tale om FM eller DAB.

Scroll to Top