AOOH

ANALOG OUT-OF-HOME REKLAMER

Out-of-home (OOH) eller outdoor reklame dækker over reklamer, som bliver vist i det offentlige rum (uden for hjemmet). Out-of-home-reklamer er analoge, når de fremgår af et ikke-elektronisk medie, fx traditionelle billboard- eller udendørs standerreklamer. 

 

Analog OOH er en forholdsvis bred reklamekategori, der blandt andet dækker over: 

 

  • Billboards og plakater
  • Udendørs skilte
  • Reklamer på offentlig transportinfrastruktur, fx busser, busstoppesteder og afgangshaller 
  • Reklamer i indkøbscentre 
  • Annoncer på bænke 
  • Stilladsreklamer 

I nogle sammenhænge kombineres analoge og digitale out-of-home-reklamer for at sikre større synlighed og effekt. 

 

Der er adskillige aktører på det danske marked for out-of-home-reklamer, hvor nogle af de største på det analoge out-of-home-marked er AFA Decaux, Clear Channel og Out of Home Media. 

 

Emissioner ved abribus/adshell reklamer knytter sig primært til, at der er behov for en fysisk stander – en caisson – til ophængning af plakaten, jævnfør værdikæden nedenfor. Der er kørsel til løbende udskiftning af plakaterne, kørsel til rengøring af caisson’er og derudover el til caisson-belysning. 

Tre af de største aktører på det samlede out-of-home-marked – AFA Decaux, Clear Channel og Ocean Outdoor – har leveret data til Carbon Footprint Initiative igennem den fælles branchesammenslutning Danish Outdoor Impact Committee. På den baggrund vurderes det, at branchen er godt repræsenteret, og at Carbon Footprint Initiative’s opgørelse af de gennemsnitlige emissioner for analoge out-of-home-reklamer er forholdsvis dækkende. Det skal dog understreges, at Carbon Footprint Initiative har fokuseret på det mest udbredte format, som er abribus/ad shell formatet. 

Scroll to Top