Magasin & Ugeblad
REKLAMER I MAGASINER OG UGEBLAD
Magasiner og ugeblade er trykte publikationer, der udkommer regelmæssigt og indeholder artikler, billeder og reklamer om mode, underholdning, livsstil eller andre interesseområder. Udgiverne sælger reklameplads i deres publikationer som del af deres indtægtsgrundlag. Reklamerne kan gå fra at være mindre rubrikker op til helsidesannoncer og samlede tillæg.
Der er en del aktører på det danske ugeblads- og magasinmarked, men nogle af de væsentlige er Bonnier, Egmont og Aller. Egmont og Aller har bidraget til Carbon Footprint Initiative’s dataindsamling.
I lighed med avisreklamer knytter udledningen af drivhusgasser ved reklamer i magasiner sig primært til, at der er tale om et fysisk medie, som kræver papir, print og fysisk distribution, se værdikæden nedenfor.
Carbon Footprint Initiative indsamler data for gennemsnitlige udledninger for reklamer i henholdsvis ugeblade og magasiner. Datagrundlaget vurderes at være repræsentativt, da to ud af tre centrale aktører har medvirket. Datagrundlaget vil dog potentielt være mindre retvisende for magasiner, hvor papirkvaliteten enten er meget højere eller lavere end i traditionelle livstilsmagasiner.