DOOH
DIGITAL OUT-OF-HOME REKLAMER
Out-of-home (OOH) eller outdoor-reklame dækker over reklamer, som bliver vist i det offentlige rum (uden for hjemmet). Out-of-home-reklamer er digitale, når de fremgår af et elektronisk medie, hvilket vil sige en digital skærm.
Digital OOH er en forholdsvis bred reklamekategori, der blandt andet dækker over:
- Udendørs skærme
- Reklameskærme på offentlig transportinfrastruktur, fx busser, busstoppesteder, afgangshaller mv.
- Reklameskærme i indkøbscentre
I nogle sammenhænge kombineres analoge og digitale out-of-home-reklamer for at sikre større synlighed og effekt.
De største aktører på det digitale out-of-home-marked er AFA Decaux, Clear Channel og Ocean Outdoor, som alle har leveret data til Carbon Footprint Initiative gennem den fælles branchesammenslutning Danish Outdoor Impact Committee.
Emissioner for digitale out-of-home-reklamer knytter sig primært til strøm til skærmen, og at der er behov for en fysisk stander – en caisson – til skærmen, som kræver løbende rengøring, se værdikæden nedenfor.
Da de tre største aktører på det digitale OOH-marked bidrager til Carbon Footprint Initiative vurderes det, at branchen er godt repræsenteret, og at Carbon Footprint Initiatives opgørelse af gennemsnitlige emissioner for digitale out-of-home-reklamer er forholdsvis dækkende. Det skal dog understreges, at der findes mange skærmstørrelser, og at Carbon Footprint Initiative har fokuseret på at opgøre et gennemsnitsforbrug for typiske skærmstørrelser.