Om Carbon Footprint Initiative
Om CFI
Carbon Footprint Initiative blev stiftet sommeren 2023 af Danske Medier og Kreativitet og Kommunikation. Formålet med foreningen er at etablere en digital platform, som på sigt skal udgøre grundlaget for en fælles branchetilgang i forhold til at definere, indsamle og distribuere relevante data til klimaberegning med henblik på at kunne udbyde troværdige emissionstal for mediebranchen i Danmark.
I dag er der over 15 medlemmer af Carbon Footprint Initiative fra alle dele af medie- og annoncebranchen.
Hvad vil Carboon Footprint Initiative?
Foreningen, Carbon Footprint Initiative, er stiftet med et ønske om at skabe mere troværdighed og gennemsigtighed i beregning af CO2-udledninger på det danske annoncemarked.
Det vil vi gøre ved at etablere et gennemsigtigt og ensartet grundlag for opgørelse af annoncers CO2-udledninger inden for rammerne af et relevant anvendelsesområde og metodiske grundlag, som baserer sig på EU’s lovmæssige krav samt internationale erfaringer.
Vi ønsker også at indgå i videre dialog og samarbejde med eksisterende værktøjer om dataudveksling, koordinering og optimering samt sikre, at vores arbejde sker i overensstemmelse med EU’s krav og etablerede standarder vedrørende måling og rapportering af klimaftryk.
Vi ønsker på sigt, at vores arbejde i Carbon Footprint Initiative vil blive brugt til at påvirke kommende lovgivning og standarder på annoncemarkedet.