DOOH
DIGITAL OUT-OF-HOME REKLAMER
Out-of-home (OOH) eller outdoor-reklame dækker over reklamer, som bliver vist i det offentlige rum (uden for hjemmet). Out-of-home-reklamer er digitale, når de fremgår af et elektronisk medie, hvilket vil sige en digital skærm.
Digital OOH er en forholdsvis bred reklamekategori, der blandt andet dækker over:
- Udendørs skærme
- Reklameskærme på offentlig transportinfrastruktur, fx busser, busstoppesteder, afgangshaller mv.
- Reklameskærme i indkøbscentre
I nogle sammenhænge kombineres analoge og digitale out-of-home-reklamer for at sikre større synlighed og effekt.
De største aktører på det digitale out-of-home-marked er AFA Decaux, Clear Channel og Ocean Outdoor, som alle samarbejder med og leverer data til Carbon Footprint Initiative gennem den fælles branchesammenslutning Danish Outdoor Impact Committee.
Emissioner for digitale out-of-home-reklamer knytter sig primært til strøm til skærmen, og at der er behov for en fysisk stander – en caisson – til skærmen, som kræver løbende rengøring, se værdikæden nedenfor.
Da de tre største aktører på det digitale OOH-marked bidrager til Carbon Footprint Initiative vurderes det, at branchen er godt repræsenteret, og at Carbon Footprint Initiatives opgørelse af gennemsnitlige emissioner for digitale out-of-home-reklamer er forholdsvis dækkende. Det skal dog understreges, at der findes mange skærmstørrelser, og at Carbon Footprint Initiative har fokuseret på at opgøre et gennemsnitsforbrug for typiske skærmstørrelser.