Avis

AVISREKLAME

Aviser er publikationer, der udgives regelmæssigt, og som leverer nyheder, reportager, meninger og andre former for dagsaktuel information til læserne. Avisudgiverne sælger reklameplads i deres aviser som del af deres indtægtsgrundlag. Reklamerne kan gå fra at være mindre rubrikker op til helsidesannoncer eller selvstændige tillæg. 

 

Det danske avismarked er domineret af tre store mediehuse – JP/Politiken, Berlingske Media og JFM – der hver især udgiver en række aviser og ugeaviser. De tre store avishuse er alle medlemmer af Carbon Footprint Initiative. 

 

Udledningen af drivhusgasser ved reklamer i trykte aviser knytter sig primært til, at der er tale om et fysisk medie, som kræver papir, print og fysisk distribution, jævnfør værdikæden nedenfor. 

Carbon Footprint Initiative’s datagrundlag for det danske marked for avisreklamer vurderes at være repræsentativt, da alle store aktører er omfattet, og aviser/avisreklamer er forholdsvis ensartede produkter. 

Scroll to Top